Friday, May 25, 2007

Satu : Sesal

Kebosanan dengan tempat baru. Tuntutan tugas memaksa aku berpindah ke ibu kota. Kembali ke tempat permulaan aku mencambah ilmu. Tempat kenangan zaman manis remaja. Dan akan terus bersemadi di dalam ingatan.
Tempat baru menjanjikan permulaan baru dan permasalahan baru. Di bandar paling sibuk di Malaysia ini aku mengenali Zaida. Rakan setugas yang berpengalaman di tempat ini. Sudah 10 tahun dia berkhidmat di sini. Aku yang serba kekok sebagai orang baru sangat beruntung dengan sikap Zaida yang ramah dan mudah memberikan bantuan mahupun tunjuk ajar.
Dari situ aku dan Zaida mula rapat. Bermula dengan keluar minum dan makan tengahari, kami mula makan malam bersama dan kerap ke pusat bowling menghabiskan masa. Aku gembira dengan setiap detik masa bersamanya.
Walaupun agak rapat dengan Zaida tetapi aku tidak banyak mengetahui tentang dirinya. Dia seperti satu mesteri. Seolah ada sesuatu yang tidak ingin dikongsikannya bersama aku sisi lain hidupnya. Aku juga dapat merasakan ada sesuatu di dalam hidupnya yang setiap hari tampak gembira itu.

No comments: